9. 7. 2015

Polní den 2015 u OK1KJO

Ani letos nebyla porušena tradice Polních dnů OK1KJO a o prvním červencovém víkendu se na Lysé hoře v Krušných horách sešla obvyklá parta kamarádů. Kromě Franty OK1AAU a Honzy OK1MJA, kteří tráví v závodním QTH každý víkend, se na kopci postupně ukázali Milan OK1AMX, Honza OK1AQB, Honza OK1AXK, Karel OK1CF, Josef OK1FKD, Jirka OK1HJZ, Míra OK1JEH, Honza OK1NF, Jarda OK1WF, Sváťa OK3CV a Milan OK9UKI. Někdo pobyl celý víkend, někdo se ukázal jen na chvíli. Návštěvou nás poctil ještě Ivo OK1FRI. Už v pátek odpoledne se začalo se stavbou VKV pracoviště včetně vysílacího stanu. V úmorném vedru a pod pálícím sluncem to nebylo nic příjemného. Protože se do stavění zapojil dostatek lidí, dal jsem přednost tomu, že jsem pomáhal Jardovi OK1WF v kuchyni. Jakmile byl ze dvou devítiprvkových Yagi podle DK7ZB poskládán anténní systém, došlo na ještě před vztyčením stožáru na měření PSV. Výsledné nekonečno nikoho nepotěšilo a začalo pátrání po problému. Poměrně rychle jsme zjistili, že příčinou je zkrat v konektoru jednoho dipólu. Opravy se zhostili Josef OK1FKD a Milan OK1AMX a nové měření potvrdilo, že se povedlo závadu odstranit. Po vztyčení stožáru s anténami, postavení vysílacího stanu a instalaci rádia bylo závodní pracoviště připraveno. Následoval příjemný program v podobě pečení buřtů a společenského večera, který si někteří jedinci protáhli téměř do svítání.
Stožár s 2x9 el. DK7ZB a vysílací stan
V sobotu se rozeběhly práce na opravě antén OK5W pro 40m a 20m. Na dvacítkové směrovce se při podzimní kalamitě ulomila jenom část reflektoru, takže oprava byla relativně jednoduchá a kluci ji zvládli úspěšně provést navzdory trvajícímu vedru. Zato čtyřicítková HB9CV nepřežila loňskou námrazu, zbyly z ní jenom trosky a pracovní četa se musela pustit do výroby nových prvků. Já jsem si po ránu sedl na chvíli k rádiu a s nezvykle vysokým výkonem 70 wattů jsem za necelých pětačtyřicet minut udělal v SSB lize 65 spojení. Společně s Josefem OK1FKD jsme pomohli Jardovi OK1WF exportovat spojení z jeho deníku do LOtW, zatímco Míra OK1JEH a Milan OK9UKI otestovali před závodem VKV zařízení a rozdali body osmnácti OK a OM stanicím v Polním dnu mládeže.
Příprava nových prvků pro HB9CV na 40m
Úderem 1400z odstartoval Polní den na VKV a do té doby tichý dvoumetr se zaplnil chrochtáním a prskáním od signálů QRO stanic. Střídavě jsme zobali a volali výzvu. Vedro ve vysílacím stanu a intenzivní závodní provoz způsobil, že po necelé hodině vypověděl službu napájecí zdroj a rádio zmlklo. Naštěstí jsme rychle našli náhradní patřičně dimenzovaní zdroj a za třináct minut jsme byli znovu QRV. Spojení a body přibývaly obvyklým, tj. nijak závratným tempem, ale na to jsme s naší jednoduchou výbavou zvyklí. Na body byla nejvýživnější hodina mezi 1700z a 1800z, kdy skóre poskočilo o 8.382 bodů. Naopak nejslabší byly hodiny mezi 0100z a 0200z (1.253 bodů) a mezi 1100z a 1200z (1.216 bodů). ODX s hodnotou 871 km zajistil Jarda OK1WF, když v neděli ráno udělal spojení s Blacksheep Contest & DX Group, kteří vysílali pod značkou M0BAA/p ze svého závodního QTH v Kentu ve čtverci JO01KJ.
Anténní farma M0BAA pro 144 MHz (převzato z internetu)
Ve druhé polovině závodu to vypadalo, že by náš výsledek nemusel být daleko od stotisícové hranice, ale nakonec to dopadlo trochu jinak. Čáru přes rozpočet nám udělala blížící se bouřka a dvě hodiny před koncem závodu jsme moudře rozhodli, že nebudeme riskovat úder blesku a závod jsme předčasně ukončili. Ještě než se pořádně rozpršelo, stihli jsme sklopit stožár, demontovat antény a zabalit vysílací stan. Ve spěchu jsme ani neudělali obligátní společnou fotografii. Za 22 hodin provozu máme v deníku 332 platných spojení a 88.457 bodů. Pracovali jsme se stanicemi z 60 čtverců a 19 zemí DXCC (95xDL, 1xE7, 3xF, 2xG, 12xHA, 7xHB, 2xI, 7xOE, 147xOK, 20xOM, 2xON, 1xOZ, 2xPA, 9xSP, 11xS5, 1xUA2, 1xUR, 2xYU, 7x9A). Téměř přesně polovinu bodů zajistila spojení s OK (23.252 bodů) a DL (21.253 bodů), na dalších místech je OM (8.219 bodů), HA (6.389 bodů), S5 (5.216 bodů) a 9A (4.429 bodů). Nejvzdálenějšími stanicemi byly M0BAA/p (871 km), G0FBB/p (865 km), YT4B (847 km), YU7GM (778 km), I5PVA/6 (767 km). Potěšila nás také spojení s několika kamarády (OK1JMK, OK2ZA, OK7CM). U rádia se v závodu střídala trojice operátorů OK1FKD, OK1NF, OK1WF. Anténou točili OK1AQB, OK1FKD a OK1JEH.
Josef OK1FKD telegrafuje a Míra OK1JEH směruje anténu
Podle nahlášených výsledků to vypadá, že navzdory předčasnému ukončení závodu bychom se v kategorii 144 MHz Low power mohli umístit v první pětce. Ale mnohem důležitější je, že se na kopci sešla prima parta kamarádů a bez ohledu na vedro, otravné ovády a bouřku jsme si užili příjemný společensko-radiový víkend. Naslyšenou příště!