5. 5. 2017

Activity Report – 4/2017

V dubnu se toho událo hodně. Zapojil jsem se do provozu příležitostné stanice a do posluchačského memoriálu, s Radkem OK1MRK jsem se podíval na tři nové SOTA vrcholy, dostal jsem porci lístků z QSL služby a také pěknou knížku ke kulatinám. Až do mých narozenin v polovině dubna to vypadalo na měsíc plný příjemných zážitků. Tři dny poté mi bohužel náhle zemřela maminka a rázem bylo všechno jinak. Za duben se mi žádný report psát nechtělo, ale nakonec jsem se k psaní přinutil, protože by bylo škoda dubnové radiové události nezaznamenat.
Outdoor QRP 
Rota Nazdar, Československá obec legionářská a další nadšenci připravili vzpomínkovou akci Libuše volá Londýn jako připomenutí činnosti paravýsadku Silver A, který působil v Protektorátu Čechy a Morava na jaře roku 1942, tj. přesně před pětasedmdesáti lety. Součástí této akce byl i provoz příležitosné stanice OL75SILVERA. Z radiového hlediska bylo mimořádné to, že Vašek OK1MWA postavil a zprovoznil repliku radiostanice Mark VI C, kterou skupina Silver A používala pro spojení s Londýnem. Replika byla v éteru dvakrát, ostatní vysílání probíhalo s použitím moderních rádií. Bylo mi ctí, že jsem mohl být jedním z řady operátorů, kteří se pod značkou OL75SILVERA vystřídali. Úmyslně jsem vysílal z pole (samozřejmě na CW) s QRP výkonem a jednoduchou drátovou anténou, podobně jako se vysílalo za války. Takové pojetí provozu se ale bohužel neosvědčilo a navázal jsem jenom několik desítek spojení. Protože značka OL75SILVERA není úplně krátká, poprvé jsem využil paměťový klíč IC-703. Kromě toho jsem si pořídil nový olověný akumulátor s kapacitou 12 Ah a z vysílání jsem si přinesl první letošní klíště. Protože se nekonal žádný pajlap, měl jsem při vysílání dost času přemýšlet o radiotelegrafistech paraskupin. Jsou to pro mě opravdoví hrdinové a smekám před nimi.
Takhle nějak to mohlo za války vypadat ...
QSL 
Dlouho to vypadalo, že jediným dubnovým QSL bude direkt od Wese WL7F, na který jsem si počkal plných 481 dnů od odeslání mého posluchačského reportu. Už jsem byl smířený s tím, že se nedočkám odpovědi, ale povedlo se a do sbírky mi přibyla dvaatřicátá potvrzená stanice z Aljašky.
Koncem měsíce o sobě dala vědět QSL služba a s chutí jsem si prohlédl skoro přesně 0,5 kg lístků. Vadou na kráse bylo jenom to, že obal balíčku pošta poškodila a odneslo to i několik QSL. I tak byla moje radost z lístků ze třiceti zemí DXCC pěti kontinentů velká. Pro diplomy jsem si mohl započítat:

DIG UKW Plakette - 2 body
DLD - 5 DOKů na 80m (C18, E32, HQ14, THR, 1200HI)
DXCC - 3 pásmové země (40m: GD; 30m: TF; 10m: PJ6) 
RDA - 10 distriktů (AL-10, AO-01, AO-10, HA-10, NO-02, NS-02, NV-05, SP-13, SV-34, TN-01) 
USA-CA - 6 okresů (Camden, NJ; Clark, NV; Dodge, WI; Guilford, NC; Powhatan, VA; Roanoke, VA) 
WDXS - 45 DX stanic 
WPX - 21 prefixů (AG7, BV6, EH5, GA5, HB125, HB2, HB90, HE200, HF0, KC7, KS1, OU4, RC1, RL4, RL80, RM22, RP70, R290, TF8, UD1, WW2) 
W-DIG-M - 3 členové DIG
Potěšily mě také lístky od 3 YL stanic (Rosel DL3KWR, Barbara DJ9YL jako D44TUN a mladá Tiina OH8BBO), posluchače Louise F-16494, řady příležitostných stanic - EH5VCE (80 let cyklistického závodu Vuelta), EM20UCRF (20 let Ukrainian State Centre of Radio Frequencies), GB0MPA (R.M.S. Carpathia), GB0SNB (atomový kryt v Kelvedon Hatch), HB125FMS (125 let lanovky na horu San Salvatore), HB90IARU (90 let IARU), HE200GE (200 let od vstupu Ženevy do Švýcarské konfederace), RL80SV (80 let Sverdlovské oblasti), RM22DX (ZOH Soči 2014), RP70GT (válečná vojenská nemocnice v Boroviči), R100WWS (100 let ruského vojenského letectva), R290ECH (290 let Jekatěrinburgu) a dále QSL od DX stanic, které jsem udělal při mém QRP vysílání z pole (AA3B, JH1GEX, JY9FC, KE4KY, K1ZZ, R9DX). 
 
Výběr z dubnových QSL
SOTA 
Bezkonkurenčně nejlepší dubnovou akcí byla návštěva Radka OK1MRK v jeho domovském QTH a s ní spojený výlet na zajímavé SOTA vrcholy. Do Ústí nad Labem jsem se s Julií rozjel v Zelený čtvrtek a na kopce jsme všichni tři vyrazili hned následující den ráno. Podle předem domluveného plánu nejdřív míříme pod Milešovku OK/US-014. Cestou děláme zastávku ve Stadicích a prohlížíme si pomník Přemysla Oráče. V Řehlovicích mě Radek upozorňuje na antény svého radioamatérského „učitele“ Vládi OK1JLZ a první etapa motorizovaného přesunu končí na parkovišti přes vsí Bílka. Odsud pochodujeme po turistické značce až na vrchol Milešovky. Po předchozích studených a deštivých dnech panuje příjemné počasí a na nejvyšší horu Českého středohoří se nám jde dobře.

Na instalaci dipólu jsem měl zdatnou pomocnici
Na vrcholu nám Julie pomáhá natáhnout dipól na 40 metrů. S Radkovou FT-817ND se usazuju ke stolu a za chvíli už dávám výzvu. Radek mě podpoří spotem na SOTAwatch a za chvilku jako první volá Roy G4SSH. Chvilku potom se na pásmu objevuje nepříjemné QRN v síle S9+, bezpochyby místního původu. Dělám Tonnieho PA9CW a po něm Mirka OK1DVM s ufb signálem. Znovu dávám výzvu a Mirek mě upozorňuje, že mě volá nějaká stanice /P. Bohužel ji neslyším. Rušením prochází signál Chrise F6EAZ a potom se skutečně objevuje Kurt HB9AFI/P. S reporty 559/559 děláme s2s spojení, ale přes rušení nejsem schopen pobrat, z jakého kopce Kurt vysílá. Až po návratu domů zjišťuju, že byl na vrcholu HB/VD-034 La Dôle tyčícím se nad Ženevským jezerem do výšky 1677 m. Po Kurtovi se dovolávají Michel ON7MD a Rob PA0B. Nikdo další nevolá a mě sedm spojení ke spokojenosti stačí. Loučím se a rádio vypínám. Balení za mě bere Radek a já se jdu s Julií pokochat výhledem z rozhledny. Kvůli svěžímu studenému větru se na ochozu rozhledny dlouho nezdržujeme a raději se jdeme ohřát do bufetu. Ke svačině a na zahřátí si dáváme česnečku a po ní ještě píšeme pohled kamarádce Renatě. Před odchodem z vrcholu si užíváme výhled z terasy pod vojenským objektem, a když vrchol opouštíme, potkáváme mého kolegu ze Škodovky. Sestupujeme stejnou cestou, v Bílce házím pohled pro Renatu do poštovní schránky a než se nadějeme, jsme na zpátky na parkovišti.

Výhled z Milešovky
Druhým kopcem na programu výletu je Komáří vížka OK/US-016. Nejdřív míříme na exkurzi do Bžan, kde má Radek zahradu. Pozemek je to pěkný a anténám se na něm určitě bude dobře dařit. Jedeme dál, projíždíme Teplicemi a Krupkou a auto necháváme na parkovišti pod vrcholem Komáří vížky. Stoupáme na vrchol a vzhledem k denní době se ze všeho nejdřív jdeme najíst. Restaurace je ale beznadějně plná a na volná místa se dokonce stojí fronta. Shodujeme se, že nebudeme marnit čas čekáním ve frontě a v bufetu pod restaurací si kupujeme opečené klobásy a obědváme venku na terase. Julii začíná být zima, i když jsme na ní navlékli všechno její oblečení a také mojí mikinu, a tak oběd zbytečně neprotahujeme a přesouváme se do závětří na severní straně vrcholu.

Na Komáří vížce
Radek natahuje anténu, já se s rádiem usazuju do mechu a Julie si osedlává padlou jeřabinu a houpe se na ní. Je tady o poznání příjemněji než u restaurace a Julii je za chviličku zase teplo. Při hledání volného kmitočtu narážím na Jürga HB9BIN/P volajícího výzvu z vrcholu HB/OW-025 Haglere (1949 m). Jürg mě bere na první zavolání a s2s spojení je dílem okamžiku. Navzájem si přejeme hodně štěstí a potom se odlaďuji a dávám výzvu. Chvilku trvá, než na ni někdo reaguje, ale nakonec téměř současně volají Laci HA0HW a Miki HA5OM. Na dalšího lovce čekám tři minuty. Volá Pierre F2LG a po něm nikdo další. V deníku mám čtyři spojení, což na platnou aktivaci stačí, ale rád bych udělal své soukromé minimum, tj. sedm spojení. Ladím po pásmu a nacházím Wolfa DL6JZ/P. Hned se ho dovolávám a dozvídám se, že Wolf právě aktivuje GMA vrchol DA/SX-234 Großstein (360 m) a zároveň WFF oblast DLFF-0012 NP Saské Švýcarsko. Potěšen s2s spojením znovu zkouším štěstí s voláním výzvy. Nakonec se mi daří udělat Chrise ON6ZQ a Karcsiho HA8BJ a mám splněno. Toto vysílání bylo mojí 160. SOTA aktivací a Komáří vížka 120. aktivovaným vrcholem. Rychle balím, abychom s Julií stihli odjezd lanovky. Na chvíli se rozdělujeme, Radek jde k autu, aby s ním sjel na parkoviště poblíž dolní stanice lanovky. Já a Julie sjíždíme nejdelší lanovkou bez mezistanice (délka 2348 m, převýšení 482 m) široko daleko. Počasí nám přeje, svítí sluníčko a nefouká a tak si z výšky nerušeně užíváme pohled do blízkého i vzdálenějšího okolí. Když se znovu setkáváme s Radkem, domlouváme další program. Radek navrhuje, že bychom se mimo plán mohli podívat ještě někam jinam a nadhazuje Varhošť. Času máme dost, počasí je příjemné a tak není nad čím váhat. Jedeme na Varhošť!
Pohodlná cesta z vrcholu
Z Krupky sjíždíme do Ústí a podél Labe pokračujeme do Sebuzína potom přes Hlinnou a Kundratice do sedla pod Varhoštěm. Potřetí stoupáme na kopec. Na cestu nám svítí sluníčko a za nedlouho jsme na vrcholu. Moc se mi tady líbí, možná i proto, že je tu klid. Mezi statné stromy věšíme anténu a daří se nám ji dostat výš než obvykle. Usazuji se s rádiem na prkno z lavičky a na kmitočtu 7031 kHz volám výzvu z vrcholu Varhošť OK/US-031. Radek mě znovu podporuje spotem a potom jdou s Julií na rozhlednu. Tentokrát se konečně rozbíhá solidní pajlap, lovci volají jeden za druhým a za 21 minut mám v deníku 26 spojení. Když vlna zájmu opadla, definitivně se pro dnešek loučím a vypínám rádio. Mezitím se z rozhledny vrátil Radek a ujímá se balení. Julie si také nachází zábavu a já mám čas na rozhlednu. Kromě několika úseků Labe je odsud krásný pohled na řadu kopců. Nepřehlédnutelná je Buková hora s jehlou TV vysílače, typický hřeben Sedla, Lovoš, Ostrý, Milešovka, Kletečná a řada dalších vrcholů, které neumím identifikovat. Když se nasytím pohledem na krásnou krajinu, vracím se dolů. Svačíme, Julie se přitom popelí v ohništi a zkouší psát opáleným koncem klacku. Panuje dokonalá pohoda a mě napadá, že ze všech tří dnes navštívených vrcholů se mi asi nejvíc líbí právě na Varhošti. Po svačině následuje už jenom sestup na parkoviště a návrat do Ústí. Cestou mě Radek v Kojeticích upozorňuje na antény Tomáše OK1FFX a ve Střekově na antény Jardy OK1JIM. Prvotřídní putování po SOTA vrcholech končí večeří u Radka a procházkou k Labi.

Aktivace OK/US-031 (foto OK1MRK)
Další den nám Radek ukazoval zajímavá místa v Ústí. Postupně jsme navštívili Masarykovo zdymadlo, Vaňovský vodopád, Vrkočskou vyhlídku, Větruši, parní vodárnu ve Střekově a hrad Střekov. Na velikonoční neděli jsme z Ústí odjížděli naprosto nadšeni a Julie se okamžitě dožadovala další návštěvy. Radku, moc děkujeme za zajímavý program a prvotřídní péči! Rádi se k Tobě znovu vypravíme.


Masarykovo zdymadlo v akci (foto OK1MRK)
SWL
Na týden před Velikonocemi vyhlásil Československý DX klub Memoriál Vlasty Kubíčka. Cílem této posluchačské aktivity bylo zavzpomínat na dlouholetého aktivního posluchače, jehož doménou byl DXing na středních vlnách za použití jednoduchých antén a přijímačů. Bohužel jsem právě v tomto týdnu mohl věnovat rádiu jenom minimum času. A tak jsem se zapojil spíš symbolicky a poslechu jsem věnoval jediný večer. Poslouchal jsem podobně, jako to dělával Vlasta, tj. jenom na obyčejný přehledový přijímač (Tecsun PL-660) s jeho vnitřní feritovou anténou a na středních vlnách jsem se snažil zachytit a identifikovat co nejvíc stanic. Výsledek odpovídal použitému vybavení a krátké době poslouchání, ale účel memoriálu byl splněn.

Vlasta Kubíček (převzato z webu CSDXC)
Zajímavé čtení
Jedním z dárků, které jsem v dubnu dostal ke čtyřicetinám, byla kniha Volací znak Salakuška o historii a činnosti radiotechnického vojska v Čechách. Těším se, co nového se z knihy dozvím.


Závody
Na krátkých vlnách jsem se jako posluchač krátce zapojil do SP DX Contestu. Na VKV jsem nevynechal FM pohár a z domova jsem na ručku s Háčovkou udělal na dvoumetru pět spojení.

Žádné komentáře: