18. 7. 2017

Polní den OK1KJO 2017

Rovnice první červencový víkend = Polní den platila v radioklubu OK1KJO i letos a v pátek odpoledne jsme se sešli v osvědčeném QTH na vrcholu krušnohorské Lysé hory (JO60OK). Když jako jedni z posledních přijíždíme na kopec s Jardou OK1WF kolem šesté hodiny, je už postavený stožár s 2x9 el. DK7ZB a u jeho paty vysílací stan. Technika funguje a v klidu si můžeme užít obligátní posezení u ohýnku s buřty a dobrým pitím.

Pohoda u ohýnku
Na sobotní dopoledne mám naplánovanou procházku na Jelení horu OK/US-001, abych jí po roce znovu aktivoval v rámci programu SOTA. Příjemnou změnou oproti předchozím návštěvám Jelení hory je to, že se ke mně přidává Míra OK1JEH. Vyrážíme před půl osmou a vracíme se pár minut před jednou hodinou. Míra jde po návratu rozdávat body v Polním dnu mládeže, já obědvám a odpočívám.

Míra OK1JEH na vrcholu Jelení hory
S úderem 1400z začíná závod. Rozdělení a střídání operátorů je stejné jako loni. Střídáme se ve dvojicích po čtyřech hodinách a jako první nastupujeme já a Míra. Závodíme postaru, tj. žádný DX cluster a domlouvání spojení přes chat ON4KST. Máme v deníku jenom ty stanice, které sami najdeme, a ty, které přijdou na výzvu. Volání výzvy se sto watty ale bohužel není příliš výnosné. Pozitivní je, že tentokrát všechny kilowattové stanice kralující na pásmu mají čisté signály a typické chrochtání je přijatelné. V první hodině děláme 48 spojení a získáváme něco přes 7.500 bodů. Nejdelší spojení je s partou HG7B. V následujících třech hodinách do deníku přibývá dalších 73 spojení a 15.000 bodů. ODX se prodlužuje spojením s vukovarským klubem 9A0V na hodnotu 740 km. Další delší spojení jsou s kluby HG1Z, HG6L, F8KID a s Oenem PA3CWN. Těší mě i spojení s Andreou OK3YL, kamarády z OK1RAW, kolektivkami OK1KEL a OK1RAR (netradičně na SSB). Při spojení s příležitostnou stanicí OM60ND musím chvíli přemlouvat deník, který značku považuje za exotický lokátor z východní Číny.

Mám to potěšení rozjet závod (foto OK1FKD)
V osm hodin večer nás u rádia střídají Josef OK1FKD s Daliborem OK1UKC. Do dalšího střídání kluci dělají 51 spojení a něco přes 15.000 bodů. ODX prodlužuji spojením s klubem YU7ACO na 852 km a na konci závodu se ukazuje, že je to naše vůbec nejdelší spojení. Další spojení na Balkán jsou s kluby 9A1CRS, 9A1E a Vladimirem 9A9R. Pěkná jsou i spojení s HA4FB, HA6W, HB9CC, IQ3LX a PA1T. Z OK stanic těší spojení s kamarádem Maximem OK1JMK a Radkem OK9MAR (novic na telegrafu!). Nezvyklou značkou v deníku a pro závod ne úplně šťastnou je DL1517L.

Druhá směna (OK1UKC a OK1FKD)
O půlnoci nastupují Jarda OK1WF s Milanem OK9UKI. V nejméně oblíbené noční hodiny se klukům daří přidat 32 spojení a 12.000 bodů. Jejich nejdelším spojením je tým IQ5NN (813 km). Body naskakují i díky slovinským stanicím S50C, S57M, S57Q, S59P a S59R, které Jarda dělá v abecedním pořadí během třiačtyřiceti minut. Ze západu k nim přidává Pierra ON4PS a Gaëtana ON4KHG a ze severu klub OZ1ALS.

Třetí směna (OK1WF a OK9UKI)
Ve čtyři hodiny je řada znova na mě a Mírovi OK1JEH. Venku je chladno, prší a fouká a ani na pásmu není situace ideální. Za první hodinu naší druhé šichty navazujeme pouhá tři spojení a skóre zvyšujeme jen o 980 bodů! Napadá mě, jestli by nebylo lepší spát, ale nenecháváme se otrávit a snažíme se dál. Za čtyřhodinovou směnu nakonec děláme 23 spojení a 8.000 bodů. Světlým okamžikem je spojení s Ivanem YU1LA na 836 km. Je to moje nejdelší spojení a třetí nejdelší spojení za celý závod. Velkou radost mám ze spojení s kamarády z wroclawského radioklubu SP6PWT, který jsem před šesti lety během svého pobytu ve Wroclawi navštěvoval. Perličkou je QSO s bavorským klubem DL0NF. Neodolám a po výměně soutěžního kódu ještě telegrafuji, že u zařízení sedí „sufixový jmenovec“. Po čtyřech hodinách s chutí předávám opratě Josefovi a Daliborovi, snídám a potom si jdu na chvíli zdřímnout. Posilněný spánkem instaluji anténu na 40m a aktivuji na telegrafu Lysou horu OK/US-008. Zapojuje se také Míra OK1JEH a díky jemu je Lysá hora v éteru také na SSB. Kluci zatím vylepšují průběžný výsledek o 43 spojení a necelých 13.000 bodů. Mimo jiné dělají druhé nejdelší spojení s YT4B na vzdálenost 847 km. Při ranním střídání Josef říkal, že udělá Kaliningrad. A opravdu udělal kolektivku RW2F! Ze stejného směru přidal ještě stanici SN1I, ze západu Dicka PA4VHF a z jihovýchodu klub 9A4V a Vojislava YU7C. A taky jednu YL stanici na telegrafu (Uli DL2DYL).

Aktivace OK/US-008 na 40m SSB
Na poslední etapu se k rádiu vrací Jarda s Milanem. Z jejich 34 spojení stojí za zmínku QSO se Siriem IK5CZI/4, Henningem OZ6TY, kamarádem Tondou OK7CM a další prima značkou do závodu – DM1517L. Ve finiši dochází ještě k jednomu neplánovanému střídání. Závěrečnou půlhodinu vysílá znovu Josef a daří se mu přímo excelentně, když během dvaceti minut dělá čtyři Italy (IK4ZHH, I2AT, I3MEK, IK2PTR/4)! Mě se dostává výsady udělat úplně poslední spojení s radioklubem OE3XMC/P. Když vypínáme rádio, ukazuje deník 313 platných spojení, 85.014 bodů, ODX YU7ACO 852 km. Jako obvykle nejvíc bodů přinesla spojení s DL (25.643), OK (21.194) a OM (7.929). Následuje I (4.653), S5 (3.880), HA (3.681), 9A (3.309), OE (3.308), YU (3.235) a dále PA, HB, SP, ON, OZ, UA2 a F.

Mapa spojení
Balení nám jde od ruky a za pětačtyřicet minut od posledního spojení máme zabaleno a uklizeno. Nezapomínáme ani na společnou fotografii a zbývá už jenom loučení a odjezd z kóty, na které se v průběhu víkendu ukázali Franta OK1AAU, Milan OK1AMX, Honza OK1AQB, Karel OK1CF, Josef OK1FKD, Milan OK1FMX, Míra OK1JEH, Honza OK1MJA, Honza OK1NF, Dalibor OK1UKC, Jarda OK1WF, Milan OK9UKI. Kromě toho nás cestou na dovolenou krátce navštívil Zdeněk OK1DFC a kamarád Jarda Krejčí nám na osvěžení přivezl meloun. V týdnu po závodě se ukazuje, že bychom v kategorii 144 MHz Multi op LP mohli skončit někde mezi čtvrtým až šestým místem. To vzhledem k našemu vybavení a způsobu závodění není marné. Ale hlavní je, že jsme se po roce všichni viděli a užili si tradiční klubovou akci. Kéž se nám to ve stejné sestavě povede i za rok. NSL v PD 2018!

Tak zase za rok! (zleva OK1MJA, 1WF, 1UKC, 1NF, 1FKD, 9UKI, 1JEH)